Дорогою молитви через Великий піст
altВеликий піст насичений постовими богослужіннями, які складають десяту частину календаря року. Всі неділі посту, а їх є шість, мають свої назви. В Православній Церкві перша неділя називається Неділя Торжества Православ’я – як перемога православних над іконоборцями. Це свято духовного іспиту кожного християнина. Не можна спастися добрими справами, не маючи правдивої віри, але й не можна явити власну віру без добрих діл.
Друга неділя Посту – неділя Святителя Григорія Палами і Собор Києво-Печерських отців. Святитель написав багато богословських праць, одна серед них про «Фаворське світло», що підтверджує його Благодать, а не творіння.
В третю неділю Великого Посту, що називається Хрестопоклінна, виноситься Чесний Хрест, що продовжує надихати на подвиги посту і молитви, і через Святий Хрест розбудити стан покаяння, проливши сльози, які мають засвідчити не емоції наші, що ми співчуваємо Ісусу Христу, як Йому було тяжко терпіти муки, а що Христос з любов’ю постраждав за нас і ми Йому віддячуємо своїм покаянням (примиренням з Богом).
Четверта неділя Великого Посту – пам’ять Преподобного Іоана Ліствичника (VIст). Монах з гори Сінай, який строго проводив життя своє і до 80-ти років зумів своїм досвідом навчити багатьох бути вдосконаленим (духовно сильним). Його вчення і досвід «Ліствиця» або «Духовна драбина» розкриває шлях від землі до неба душі людини, що прагне бути з Богом.
Суботи 2-го, 3-го, і 4-го тижнів є поминальні, де молимось за всіх спочилих від віку померлих отців, братів і сестер та убієнних воїнів. Субота 5-го тижня називається Суботою Акафістною або «Похвала Пресвятої Богородиці» – читається на утрені Акафіст до Божої Матері.
П’ята неділя Великого Посту – Преподобної Марії Єгипетської (V ст.), яка була великою грішницею – блудницею. Божою милістю покаялась і 47 років проживала в пустелі,не бачила людей і не читала книжок (Біблії). Але вона вміла говорити віршами з Святого Письма і коли вперше зустрілася зі старцем Зосимою, то піднеслася в повітрі, так що він впав перед нею як святою. Марія Єгипетська вчить, що найтяжчі спокуси (блуд, пияцтво, куріння, розпусту) можна перемогти, якщо є бажання і віра.
Шоста неділя Великого Посту – Вербна або Квітна неділя, в яку згадується урочистий в’їзд Ісуса Христа в Єрусалим, де численні жителі та гості вітали віттям дерев і стелили одяг. Ми в наших храмах освячуємо віття верби, як перші весняні парости, що нагадують нам про життя та вічне життя після Воскресіння. В давнину, в перші віки християнства, на Вербну неділю поверталися з посту та усамітненого способу життя монахи-пустельники, які в піст йшли з благословення з монастиря і повертались на страсну седмицю. Днем раніше, в суботу, згадується воскресіння праведного Лазаря, який вже чотири дні лежав мертвий у гробі. 
Страсний тиждень – тиждень перед Пасхою, коли згадуються останні дні земного життя Спасителя перед розп’яттям, зрада Юди, Тайна Вечеря, суд над Господом, Його розп’яття, смерть, погребіння і Воскресіння на третій день. В Велику Суботу згадуємо про перебування Господа тілом у гробі, і зішестя душею до пекла і перебування Його одночасно на Престолі з Отцем і Святим Духом. З пекла Христос вивів Адама і всіх праведних в рай після розбійника, який сказав: «Пом’яни мене, Господи, коли прийдеш у Царство Твоє»(Ін.23.43). В цей час просімо в Бога прощення за наші вчинки, приходімо на богослужіння, щоб зрозуміти для чого постраждав Христос. 
 
протоієрей Андрій Лотоцький